Włamują się do sieci i rabują statki
3 marca 2016, 17:24Należący do Verizona RISK Team informuje, że piraci napadający statki handlowe wybierają cele dzięki informacjom uzyskanym z... włamań do sieci firm przewozowych. Jedna z takich firm zauważyła, że gdy jej statki są napadane, piraci mają ze sobą czytniki kodów kreskowych, dzięki którym wyszukują konkretne kontenery i skrzynie, opróżniają je z najcenniejszego ładunku i w ciągu kilkunastu minut znikają
Hipoteza dotyczące powstania Oumuamua wyjaśnia wiele tajemnic tego niezwykłego obiektu
15 kwietnia 2020, 05:54Na łamach Nature Astronomy ukazał się artykuł Tidal fragmentation as the origin of 1I/2017 U1 Oumuamua. Wysunięta w nim hipoteza dotycząca sposobu powstania niezwykłego obiektu Oumaumua, który w 2017 roku odwiedził Układ Słoneczny, wyjaśnia wiele z jego tajemnic.
Powstanie Titanic II
30 kwietnia 2012, 08:59Clive Palmer, miliarder, magnat kopalniany z Queensland w Australii, poinformował, że zamówił w chińskiej stoczni CSC Jinling kopię Titanica. Design i specyfikacje mają w jak największym stopniu przypominać oryginał, ale technologie będą już na miarę XXI w.
KATRIN niemal gotowy do pomiaru masy neutrina
3 lipca 2017, 13:52Inżynierowie zakończyli prace nad budową KATRIN (Karlsruhe Tritium Neutrino) i w przyszłym roku naukowcy rozpoczną rejestrowanie pierwszych danych, których celem jest określenie masy jednej z najbardziej nieuchwytnych cząstek we wszechświecie – neutrina.
Boom na tanie bandery pozwala na niszczenie środowiska naturalnego i szkodzenie ludziom
26 maja 2021, 10:47Gdy kontenerowce, tankowce i inne wielkie jednostki kończą służbę i są rozbierane, pojawia się problem olbrzymich zanieczyszczeń. Jest on tym większy, że coraz częściej tego typu jednostki kończą swój żywot w krajach, w których brak jest przepisów dotyczących ochrony środowiska. Właściciele takich jednostek, by móc tanio i ze szkodą dla nas wszystkich je zezłomować, rejestrują statki pod tanimi banderami.
Słyszy bez uszu
5 marca 2008, 00:08Badania anatomii węży doprowadziły biologów do wniosku, że gady te są głuche. Świadczyły o tym zarówno brak jakiejkolwiek formy zewnętrznych uszu, jak i nieobecność bębenków usznych. Jednak eksperymenty przeprowadzone w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku dowiodły, że węże jednak słyszą. Dzięki połączonym siłom niemieckich i amerykańskich naukowców wreszcie dowiedzieliśmy się, jak to możliwe.
Rolls-Royce pracuje nad pływającymi dronami
28 lutego 2014, 13:58Brytyjski Rolls-Royce pracuje nad sprzętem i oprogramowaniem, które umożliwią wypuszczenie w morze półautonomicznych bądź autonomicznych statków towarowych. Firma twierdzi, że takie statki będą bezpieczniejsze i bardziej efektywne od jednostek sterowanych przez człowieka
Norweska straż przybrzeżna uwolniła statek Instytutu Oceanologii PAN z sieci widmo
17 sierpnia 2018, 14:37Czternastego sierpnia na śrubę statku Instytutu Oceanologii PAN s/y Oceania nawinęła się unosząca się pod powierzchnią wody, niewidoczna dla nawigatorów zerwana sieć trałowa, tzw. sieć widmo (ang. ghost net). Prowadzący badania na szelfie Spitsbergenu statek dryfował, a ponieważ inspekcja wykonana za pomocą kamery pokazała, że załoga nie jest w stanie usunąć awarii, kapitan zdecydował o powiadomieniu gubernatora Spitsbergenu i norweskiej straży przybrzeżnej.
Naukowcy wciąż nie wiedzą, czym jest „złoty kapelusz” wydobyty z dna oceanu
11 września 2023, 12:53Naukowcy z należącego do NOAA (Narodowa Administracja Atmosferyczna i Oceaniczna) statku Okeanos Explorer badali za pomocą zdalnie sterowanego drona podwodną górę w Zatoce Alaska, gdy zauważyli coś niezwykłego. Na głębokości 3300 metrów znajdowało się coś, co operatorzy drona nazwali „złotym kapeluszem”. Gładka struktura w kształcie złotej kopuły miała średnicę nieco ponad 10 centymetrów i była mocno uczepiona skał. Widniała w niej niewielka dziura, przez którą było widać, że i wnętrz kopuły jest złote. Naukowcy postanowili wydobyć tajemniczy przedmiot.
Lżejszy materiał na okręty
23 stycznia 2011, 17:41Aluminium jak lekki metal ma wiele zalet, ale z wytrzymałością się nie kojarzy. Tym bardziej, jeśli nadamy mu strukturę gąbki. Ale pozory mylą, z odpowiednią domieszką aluminium okazuje się wystarczająco mocne, aby zastąpić stal w konstrukcji statków morskich.